Phishingmails – Trap er niet in!

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, want helaas trappen dagelijks vele mensen in allerlei trucs van oplichters en dieven. TRAP ER NIET IN!!

Een goed voorbeeld van oplichting en bedrog zijn de zogeheten Phishingmails, waarin internetdieven proberen uw bang te maken. De gedachte hierachter is dat u gaat inloggen op een website die lijkt op de website van de bank, maar dit niet is. Door het inloggen geeft u de oplichters uw inloggegevens en daarmee toegang tot uw bankrekening of internetaccount.

Phishing komt van het Engelse woord ‘phishing’, wat ‘vissen’ betekent en in dit geval het hengelen naar uw gegevens. De afbeelding hieronder is een voorbeeld van een phisingmail:
ING phishingmail voorbeeld

Enkele jaren terug kon je aan de type- en spelfouten zien dat het fake was (en toch trapten er mensen in), maar tegenwoordig zijn ze zo goed nagemaakt dat ze net echt lijken. Een getraind oog herkend

Niet alleen ‘banken’ sturen phishingmails

Niet alleen worden er phishingmails verstuurd in naam van banken als ABN, ING, SNS en ASN, maar ook uit naam van bekende webwinkels / organisaties als bol.com, wehkamp en incassobureau Intrum Justitia. Ook sturen oplichters mails rond met fake facturen / betaalverzoeken, zoals bekeuringen in naam van Centraal Justitiëel Incasso Bureau en de mogelijkheid om cadeaukaarten te winnen bij winkels als Kruidvat.

Er zijn ook e-mails bekend waarin wordt gevraagd om de bijlage te openen

3 tips op internetoplichting proberen te voorkomen

  • Verwijder direct de e-mail en bel in nood direct met uw bank!
  • Klik in geen geval op links in e-mails! Ga naar de website van uw bank en log daar in.
  • Geef NOOIT uw pincode of wachtwoord. De bank zal u hier namelijk nooit naar vragen

Phishing niet alleen via e-mail

Phishing bestaat al tientallen jaren, echter steeds meer wordt internet bij de praktijken betrokken. Er zijn ook oplichters die brieven per reguliere post versturen, welke zo echt lijken dat ze wel door uw bank moeten zijn verstuurd. Of ze bellen u op in naam van de bank. Waren dit vroeger nog telefoontjes van ‘Engels’ sprekende figuren, tegenwoordig doen ook Nederlands sprekende personen hier aan mee. Ze vragen u om een programma te installeren of om uw rekeningnummer en inloggegevens. Tip: vraag of u de bank terug kunt bellen.

Voorbeeld van phishing via telefoon: Een ‘medewerker van Microsoft’ belt u op met de mededeling dat uw computer geïnfecteerd is en overgenomen is door hackers, maar dat hij/zij u graag meehelpt om dit probleem op te lossen…. Hieronder vindt u een video met desbetreffende oplichting:

Moderne manieren van oplichting gaan via fake sms-, Whatsapp- en Facebook berichten.

Onthoud: Banken (en ook bedrijven als Microsoft) zullen u nooit op bellen en vragen om uw inloggegevens!

Kijk voor meer informatie en voorbeelden om fraude te voorkomen op de fraude helpdesk website van de overheid.

Video voorbeelden van Phishing

Bekijk onderstaande filmpjes over phishing en doe er uw voordeel mee!

Video van Tros Opgelicht:

Video van de Consumentenbond:

Pas op voor “gratis” hotspots: